Koolwitjes in de school

05 Apr

Sinds een aantal dagen hebben wij in de onderbouw eitjes, rupsen en poppen van het grote koolwitje staan.
Iedere dag kijken we even of er iets is veranderd en geven we ze een vers blaadje spitskool.
Maar wat was er nu gebeurd? Twee poppen waren leeg en er zaten opeens twee vlinders in het terrarium. En vanmiddag (helaas) toen de kinderen naar huis waren ontpopte er een derde!!

Voor de vlinders hebben we suikerwater neergezet en nu wachten we op iets beter weer om ze vrij te laten. (Koolwitjes komen van nature voor in Nederland).

De bak ziet er misschien een beetje smoezelig uit maar dat komt omdat de rupsen zoveel eten en dus ook heel veel poepen! Vandaag zijn de laatste eitjes uitgekomen en die rupsjes zijn zó klein dat we ze nog maar even met rust laten, als ze iets groter zijn kunnen we de bak iets makkelijker verschonen. Gelukkig groeien ze heel hard en omdat hun huidje niet mee kan groeien, vervellen ze zo'n vijf keer. Als ze genoeg gegeten hebben gaan ze zich verpoppen en na ongeveer twee tot drie weken komt er een vlinder uit!

Kom gerust even kijken ze staan bij de schildpadden Schildje en Bennie en de wandelende takken (nog naamloos) in het kamertje