Kwink

Wij vinden het belangrijk om – naast het schoolse leren – ons ook nadrukkelijk te richten op sociaal-emotioneel leren (SEL). Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden.

En... wie goed in zijn vel zit, leert beter! Om dit te bereiken, werken wij op basisschool Vuurvogel met Kwink. De aanpak met Kwink werkt!

Kwink:

• Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
  • Biedt iedere les unieke filmpjes
  • Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
  • Is leuk!

In wekelijkse lessen in elk leerjaar worden deze thema's spelenderwijs behandeld. Dat kan met filmpjes, liedjes, drama, gesprekken en veel oefenen. Niet alleen tijdens de Kwink-les, maar juist als het erop aankomt, het geoefende in de praktijk te brengen: in de klas, op het plein, in de gymzaal. Overal waar andere kinderen en volwassenen zijn.

Bekijk Kwink-filmpjes

Kwink is niet alleen de naam van de methode, maar ook van een dierenwereld. Het doel is dat kinderen zich met die dieren kunnen identificeren en daardoor in een veilige omgeving over hun gevoelens kunnen praten en kunnen oefenen met gedrag. Bijvoorbeeld een ‘ik-boodschap’ geven. Zo krijgen ze te maken met herkenbare emoties zoals spanning, vrolijkheid en boosheid.

Bekijk de filmpjes

Luister naar deze liedjes

Wat Kwink kenmerkt? Samen spannende situaties beleven en die vervolgens creatief verwerken. Juist bij sociaal-emotioneel leren is het belangrijk dat het ‘in het lijf’ van kinderen gaat zitten. Daar draagt ook liedjes zingen aan bij! Luister zelf maar naar deze liedjes die jouw kind ook in de klas meezingt:

Luister naar de liedjes

Je kind is gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Kinderen ervaren namelijk een gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. Als ouders en leerkrachten allemaal het belang van kinderen voorop hebben staan. Daarom stimuleert Kwink deze samenwerking. Onder andere met de Kwink Nieuwsbrief en de koelkastposter.

Meer lezen over Kwink